Guanyadors del concurs "Conte de Nadal" Legiland

El primer trimestre d’aquest curs us vam llançar un repte dins les activitats que proposem per dinamitzar la lectura a classe. Va tocar en aquest cas l’escriptura creativa i va prendre forma en el “Concurs Conte de Nadal”.

Abans que res us volem agrair la participació, ja que ha estat molt alta -i això ens ha obligat a llegir molt a tot l’equip Legiland. Òbviament, nosaltres contents! Per tant, moltes gràcies a tot l’alumnat, professorat i escoles que s’han engrescat amb la proposta.

Després d’unes setmanes de molta lectura i deliberacions, aquí teniu els guanyadors:

 –El Trencanous i la fi del Nadal, de Àlex Ferrer, Marti Santisteve, Biel Perez i Pau Simòn de l’Escola Paidós

Zarco, el dimoni del Nadal, de Ivan López de l’Escola Paidós

La salvació del Nadal, de David Hervàs i Alex Bosch de l’Escola Paidós

Aquest Nadal és únic, de Joan Rubiralta,  Oriol Erro i Miquel Romero de l’Escola Paidós

Descubriendo la Navidad, de Cristina Rey Torrents de l’Institut El Vern

Las Navidades de Carla, de Susana Blázquez Rodríguez de l’Institut El Vern

-El último juguete, de Martina Mares de l’Institut El Vern

Una noche cualquiera, de Ana Carolina oliveira de IE Les Vinyes

El Nadal sense tu, de Nawal Lakbiach de l’INS Daniel Blanxart

La cabina mágica, de Gerard Gañan Santiveri de l’Institut El Vern

La decisión correcta, d’Alba Ramírez Sánchez de l’Institut El Vern

Santa, ¿eres tú?, de Laura Molina Izquierdo de l’Institut El Vern

Árbol de Navidad, de Eric Ramos Padilla de l’Institut El Vern

Com ja sabeu, els contes d’aquests alumnes formaran part d’una antologia que estarà disponible per a la seva lectura en format digital a la plataforma els pròxims mesos. També els alumnes dels quals s’ha seleccionat el seu relat, rebran un exemplar físic de l’antologia.

Esperem que gaudiu molt de totes aquestes històries que us faran riure, emocionar, viatjar en el temps, conèixer al Pare Nadal i moltes altres aventures imaginades pels vostres alumnes.

Millores web gener 2019

Hem començat l’any amb una novetat molt interessant per tot el professorat i alumnat que està utilitzant la plataforma Legiland:

-NOTIFICACIONS: hem inaugurat un nou sistema de comunicació mitjançant les notificacions. Mitjançant aquestes notificacions, que rebreu a l’apartat Notificacions dins El meu compte, podrem comunicar-vos tant als professors/-es com a l’alumnat algunes novetats, avisos i propostes d’activitats. Les notificacions quedaran de manera permanent emmagatzemades a l’apartat que hem comentat abans.

-CONCURSOS (Pròximament): estem preparant una novetat per aquest mes de febrer i és un apartat especial per la proposta de concursos que fem durant el curs, és a dir, els reptes que llencem des de Legiland. Aprofitarem el concurs de book trailers per posar en funcionament aquest apartat que els vostres alumnes trobaran al seu perfil i que els servirà per conèixer el repte i apuntar-se. El professorat continuareu tenint la informació dels reptes/concursos al vostre perfil a l’apartat Activitats, on sempre us adjuntarem les bases i material formatiu que podeu utilitzar a les aules. 

Per què llegir còmic? 5 raons per incentivar la seva lectura entre l'alumnat.

Aquest curs hem estrenat a la plataforma les lectures de còmics, manga i llibres il·lustrats. Fins ara, havien estat una minoria i des d’ençà de setembre hem fet una aposta important per aquest tipus de lectura. En moltes ocasions, ens trobem amb la pregunta de si la lectura d’un còmic és tan vàlida com la lectura de qualsevol altra tipus de llibre o obra literària. A Legiland, tenim clara la resposta i, per això, creiem que han de formar part del nostre catàleg. De fet, i com s’ha demostrat, tenim a un bon percentatge d’alumnes enganxats als còmics que ens demanen ampliar el catàleg. Però què té el còmic (el manga i llibre il·lustrat) què genera aquest interès? Per què llegir còmic?

És un tipus de literatura amb un llenguatge atractiu i proper als gustos dels alumnes. Els nostres infants i joves tenen més que assumit el llenguatge audiovisual com a part del seu coneixement. Els còmics i la resta treballen el llenguatge escrit i visual i ho fan de manera similar a l’audiovisual en la forma de narrar, la seqüenciació i altres recursos. Per tant, és una lectura molt en la línia dels seus propis coneixements i interessos.

-La combinació de text i il·lustració afavoreix el gust per la literatura i l’art. Cada còmic, manga i llibre il·lustrat té el seu propi estil. Això permet a l’alumnat  desenvolupar el gust cap a la lectura i la sensibilitat envers la part gràfica i artística d’aquestes obres i fomentar el criteri propi. I a més a més, el còmic és un llenguatge amb el qual podem fomentar i treballar les intel·ligències múltiples (intel·ligència espacial i intel·ligència lingüística).

Proposen temàtiques diverses i diferents nivells de lectura. El còmic no és un gènere en si -encara que ho sembli-. En realitat, el còmic és una tècnica narrativa i, per tant, es pot plantejar en diferents tipus de gèneres i, per tant, també de temàtiques. A Legiland podeu trobar mangues de ninges com Naruto, d’investigació policiaca com Detectiu Conan, d’aventures iniciàtiques com els còmics Los Diarios de Cereza, però també de temàtiques més contundents com, per exemple, la guerra amb Maus o Persépolis o el bulling amb Jane, el zorro y yo. El còmic no és una obra dirigida exclusivament a un públic infantil, sinó que té un llarg recorregut a la nostra vida. Hi ha còmics per a totes les edats i gustos. I és que el còmic, el manga i el llibre il·lustrat són quelcom més que quatre dibuixos.

És una lectura amena i fàcil de seguir que pot enganxar a aquells alumnes que a priori no mostrin interès per la lectura. Hi ha alumnes a qui llegir els suposa un esforç i més si els hi plantegem lectures d’obres clàssiques o més denses. Si un llibre està acompanyat d’il·lustracions, la lectura resulta més àgil i dinàmica per aquest tipus d’alumnat. De fet, moltes editorials apostes per incloure-les a les seves obres com un reclam atractiu.

La seva lectura s’ha utilitzat en alumnes que pateixen algun tipus de dèficit d’atenció o dislèxia. Per raons comentades anteriorment i d’altres com les imatges, la forma de lectura o la tipografia, algunes escoles, associacions i mestres utilitzen aquest tipus de lectura amb alumnes que tenen problemes de comprensió lectora, dèficit d’atenció o dislèxia. Juntament amb els llibres de lectura fàcil són una bona eina per apropar a aquests infants i joves a la lectura integrant-los en les dinàmiques de l’aula.

I tu ja li has donat una oportunitat al còmic?

Alumnes i escoles més lectores del 1er trimestre curs 2018/19

Us podem anunciar els alumnes més lectors del nostre rànquing del primer trimestre. Els voleu conèixer?

Alumnes amb més puntuació:

Aquest trimestre s’ha donat el cas que per primera vegada un alumne ha superat  la barrera dels 100.000 punts arribant al nivell cocodril. En aquest cas, ha estat la Lucia M. de l’Institut Creu de Saba. 

Escoles amb més puntuació:

Selecció Legiland de lectures nadalenques


Sabeu que a Islàndia la nit abans de Nadal la celebren regalant-se llibres i llegint-los? És el que s’anomena Jólabókaflód, quelcom similar a “Inundació de llibres per Nadal” i és tota una tradició al país nòrdic.

Des de Legiland volem promoure el nostre propi Jólabókaflód i, per això, hem fet una selecció de llibres de temàtica nadalenca o similar perquè les pugueu suggerir al vostre alumnat per aquestes festes. Lectures per totes les edats, gustos i idiomes, però sempre amb un toc nadalenc.

PELS LECTORS MENUTS:

Irene, la Valenta. No és un conte específic de Nadal, però sí d’hivern i amb gran tempesta de neu que acompanyarà a la protagonista en un periple molt important: portar un vestit que ha cosit la seva mare. Un conte per treballar la valentia i la persistència malgrat les inclemències de la vida. I sota la ploma i el dibuix d’un dels grans autors infantils del s. XX, William Steig.

PELS LECTORS ÀVIDS: 

La meva família i l’àngel explica la història d’en Joan i la seva família que el dia abans de Nadal es troben a la cuina de casa un àngel que ha caigut del cel i no sap tornar. Segons l’autora del llibre, la Gemma Lienas, tota família té un àngel i en Gabriel està aquí per demostrar-ho. Una lectura per reviure l’autèntic esperit nadalenc.

Nicolás San Norte y la batalla contra el Rey de las pesadillas ens explica l’autèntica història del Pare Noel abans de ser-ho. I és que Nicolás San Norte era tot un vividor que es va haver d’enfrontar a Sombra, el Rei dels Malsons, que turmenta el somni dels infants. Una història màgica que pertany a la saga de “Los guardianes de la infancia” escrita i il·lustrada per William Joyce. Una lectura pels amants de la fantasia.

El rei Gaspar ens situa a les festes de Nadal quan un immigrant accepta la feina de fer de Rei Gaspar a la porta d’una botiga de joguines. Enmig de l’ambient festiu i consumista, el “Rei” recorda el seu passat en un poblet pobre de l’altra banda del mar, on han quedat la seva dona i els seus fills, amb l’esperança de retrobar-se quan les circumstàncies econòmiques ho permetin. Un llibre del Gabriel Janer Manila que parla d’una realitat com la immigració que cal recordar en aquestes dates i sempre.

PELS LECTORS DEVORALLIBRES:

La canción de Shao Li, de Marisol Ortiz de Zarate, és l’aventura de dos germans que es perden a Londres en època nadalenca. El que sembla ser un malson on els germans han de sobreviure sols a una gran ciutat amaga una realitat molt diferent. Una història sorprenent que amaga molts missatges per reflexionar.

A Christmas Carol havia de tancar aquesta selecció i més ara que comptem a Legiland amb l’adaptació en anglès d’aquest clàssic de Charles Dickens. Una obra que malgrat ser del segle XIX manté vigent el seu missatge. A Legiland trobareu la versió de Burlington d’un nivell més senzill i la versió d’Oxford d’anglès més avançat. Ideal llegir-lo i després gaudir de la divertida versió cinematogràfica amb Bill Murray “Los fantasmas atacan al jefe”.

Bones lectures nadalenques!

Millores web desembre 2018

Aquest últim mes de l’any hem continuat fent millores a la plataforma. Algunes de les que ja esteu gaudint són aquestes:

NOU ESPAI “LA MEVA BIBLIOTECA”: l’alumnat té un nou apartat al seu perfil anomenat “La meva biblioteca” on podrà trobar les lectures actuals (Llegint), les lectures finalitzades i les lectures abandonades. D’aquesta manera té un accés més ràpid i clar al seu històric.

ABANDONAR LECTURA: a partir d’ara a “La meva biblioteca”, l’alumnat tindrà l’opció d’abandonar un llibre en qualsevol moment, encara que fins i tot hagi començat a fer qüestionaris. Això respon a una necessitat que hem detectat en una part de l’alumnat. D’aquesta manera, aquests llibres abandonats no distorsionen les seves lectures actuals (Llegint) i, a més a més, les poden recuperar posteriorment. El professor pot veure quines lectures ha abandonat l’alumne.

NOVA CERCA D’ARTICLES I LLIBRES: hem separat al cercador els articles dels llibres per facilitar trobar allò que necessitem. Durant aquest curs, ampliarem l’apartat d’articles amb nous textos adreçats als infants i joves, ja que creiem que la lectura de no ficció o lectura de coneixement és tant o més important que la lectura de ficció i que moltes vegades no se li dóna la importància necessària.

INFORMES D’ALUMNAT DESCARREGABLES DES DEL GESTOR DE LLICÈNCIES: Ja està disponible aquesta opció, de manera, que no només els tutors, sinó qualsevol persona del centre (administració, direcció, etc.) pugui descarregar aquests informes.

NOUS CONTINGUTS A L’APARTAT “ACTIVITATS”: per si encara no ho heu vist, vam inaugurar el mes de novembre l’apartat Activitats al perfil de tutors perquè tot el professorat tingueu disponibles activitats orientades a dinamitzar la lectura a l’aula. Propostes relacionades amb l’escriptura creativa (Com escriure un conte) o per fomentar la lectura (Com fer un booktrailer o Com convertir-nos en booktubers).

NOVA MESURA DE SEGURETAT: a partir d’ara, quan un usuari intenti accedir més de 5 cops seguits sense aconseguir-ho, se li bloquejarà l’usuari automàticament. Aquesta és una recomanació de la nova llei de protecció de dades per serveis web com el nostre. Si es dóna el cas, ens han de contactar per desbloquejar-lo.


TEMPS DE SESSIÓ MÉS LLARG: hem ampliat el temps que dura una sessió d’usuari a 24 hores donat que molts de vosaltres ens heu fet saber que el sistema feia fora als usuaris quan portaven a dins una estona llarga (+24 minuts) i això de vegades provocava errors (per exemple, pàgina en blanc o no es guardaven els resultats correctament).

Concurs Conte de Nadal 2018

Arriba aquella època de l’any on Mr. Scrooge es troba amb els tres fantasmes -del passat, del present i del futur- que li fan reflexionar sobre la vida i la seva actitud envers els altres. Segurament és el conte més famós relacionat amb el Nadal, però des de Legiland ens hem proposat sortir del clàssic de Dickens i donar l’oportunitat a tot l’alumnat a escriure el seu propi “conte de Nadal”. Un conte original, diferent, amb tòpics o sense, de qualsevol gènere, però que tingui present el Nadal d’alguna manera.

A Legiland creiem que la lectura va de la mà de l’escriptura i que pot ser una bona manera d’apropar els llibres, la creativitat i la literatura als més joves.

Participants del concurs

Qualsevol dels alumnes que en el curs 2018/19 tinguin una llicència a Legiland. Per participar cal:

  1. Escriure un relat de manera individual o en coautoria.
  2. El relat ha de contenir algun element relacionat amb el Nadal -més o menys anecdòtic- i el gènere pot ser qualsevol: misteri, romàntic, policíac, terror, etc. Imaginació al poder!
  3. El relat ha de tenir un màxim de 5 pàgines. No hi ha un mínim d’extensió, per tant, pot presentar-se un microrelat o també un relat il·lustrat. Normes de presentació: relat escrit en lletra Arial, mida 12, interlineat doble. En format “.odt”, “.doc” o “.docx”.
  4. El relat es presentarà amb un títol i amb el nom, cognoms i edat  de l’alumne/-s i indicant també el nom de l’escola a la qual pertany/en els participants.

Premis

Entre tots els relats participants en el concurs, l’equip Legiland escollirà els que consideri els contes més interessants i aquests es recolliran a una antologia de contes que formarà part de Legiland.

Tots els guanyadors/-es rebran com a premi un exemplar físic de l’antologia de contes en la que han participat.

Forma de participació

El termini de participació és del 23 de novembre del 2018 al 10 de gener del 2019. Per participar en el concurs és necessari:

  1. Omplir el formulari de participació (termini d’inscripció fins al 14 de desembre) FORMULARI
  2. Enviar el relat amb les característiques de format explicades anteriorment a l’adreça [email protected] indicant a l’assumpte del correu electrònic Concurs Conte de Nadal.

Quedaran fora de concurs els relats que no compleixin els requisits de les bases (inscripció prèvia al concurs i redacció del relat  amb les característiques especificades i/o fora de termini).

Valoració i lliurament premis

L’equip de Legiland valorarà tots els relats presentats tenint en compte la creativitat, la qualitat literària i l’originalitat.

Els relats guanyadors es donaran a conèixer el 31 de gener a través de les nostres xarxes socials i per correu electrònic als premiats i a les seves escoles.

Els relats guanyadors formaran part d’una antologia de contes que estarà disponible a Legiland.

Avís legal

La participació implica l’acceptació d’aquestes bases.

Els relats que participin en el concurs han de ser de creació pròpia.

Els contes guanyadors estaran sota la llicència Creative Comons Reconeixement-SenseObraDerivada 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0) que podeu consultar aquí.

Inscripció: Ompliu el FORMULARI

Si voleu plantejar el concurs com una dinàmica a l’aula, trobareu la proposta d’activitat en format fitxa amb molta informació útil i pràctica a l’apartat ACTIVITATS al compte de tutor.

I per fer difusió del concurs a la vostra escola, us podeu descarregar el cartell promocional del concurs que trobareu als Reptes trimestrals de l’apartat Activitats de la plataforma. 

Esperem les creacions del vostre alumnat! Què us acompanyi la inspiració!

Millores web octubre- novembre 2018

Fa unes poques setmanes que hem començat el curs, però a Legiland ja tenim millores a la plataforma per fer més pràctica i fàcil l’activitat tant dels alumnes com dels professors. Us les passem a comentar:

TEMPS DE LECTURA: A partir d’ara quan l’alumnat esculli un llibre, li preguntarem quan l’ha llegit. Tindrà quatre opcions possibles a respondre. Aquesta informació servirà al tutor que fa el seguiment i que ho pot veure a través del seu compte, si el llibre escollit s’està llegint en l’actualitat o s’ha llegit en el passat per poder tenir-ho en compte a l’hora d’avaluar i veure l’evolució de l’alumne com a lector.

PREGUNTES ERRÒNIES: També s’ha habilitat la possibilitat que el professor/-a o tutor/-a pugui veure quines preguntes han contestat erròniament, per així, poder tenir més informació sobre l’evolució lectora de l’alumnat. Per veure-ho i fer seguiment, heu d’accedir als llibres llegits de cada alumne en els vostres grups, al botó Errors.

INFORMACIÓ DE PUNTUACIÓ AL PERFIL ALUMNAT: Per facilitar també l’evolució lectora de cada alumne/-a, trobareu que hem incorporat la puntuació de cada alumne que podeu veure a cop d’ull al llistat d’alumnes de cada grup. Per tant, ara com a tutors i/o professors no cal que accediu a Veure cada alumne, sinó que podeu fer el seguiment de forma molt més fàcil.

Punts totals i punts trimestrals per millorar el seguiment.


RESTRICCIÓ DE TEMPS: Fins ara a Legiland hi havia una restricció de què no es podien fer més de 3 qüestionaris seguits d’un mateix llibre. Després d’un debat i estudi sobre el tema, hem decidit reduir aquesta restricció de manera que tot lector/-a només hagi d’esperar 1 hora per fer més de tres qüestionaris. Això serà molt útil tant per aquells alumnes que són lectors, com per aquells que potser no ho són tant, però que estan “enganxats” a un llibre i volen prosseguir la lectura.


TEMPS PER FER ELS QÜESTIONARIS: Per aquell alumnat que té un perfil de lector amb dificultat hem habilitat l’opció de triplicar el temps de resposta als qüestionaris. El tutor/-a podrà decidir si s’escau aplicar-ho a algun alumne. Per activar-ho, heu d’accedir-hi a Editar Informació de l’alumne al vostre tauler de Gestió de llicències i us apareixerà un desplegable anomenat Perfil de lector, on es pot seleccionar l’opció Dificultat lectora.  




FITXA DELS LLIBRES, CERCADORS I LLIBRES LLEGITS: Hem modificat la presentació del cercador i la fitxa de cada llibre per fer-la més atractiva, fàcil i propera al llenguatge visual de l’alumnat. També el disseny de les pàgines de llibres llegits i llegint.



SERVIDOR PLATAFORMA OPTIMITZAT: En aquests darrers dies hem millorat i optimitzar el servidor perquè el rendiment de la plataforma sigui adequat. Potser en algunes hores puntuals heu detectat que la plataforma anava més lenta del que era habitual com a conseqüència del volum de lectors utilitzant-la. Amb aquests canvis del servidor, Legiland ja funciona amb tota normalitat.

I recordeu, si ens voleu aconsellar millores, no dubteu en fer-ho i enviar-nos un correu electrònic.

Arrenca el Premi "Yoleo"

A Legiland fa molts mesos que estem treballant en una iniciativa que volem que es converteixi en referència a escala mundial: un premi editorial nacional on els protagonistes són els lectors.

Des d’avui, podeu comprovar que ha aparegut una nova opció a la zona d’alumnes que s’anomena “Premi Yoleo”.

Al menú els alumnes ja poden accedir al Premi

La participació és totalment voluntària, tot i que cal dir que hi ha premis molt interessants tant pels lectors com per les escoles que s’impliquin més. També és important dir que la participació està limitada, per tant és important ser ràpids si ningú no es vol quedar fora.

Què és el Premi Yoleo?

El Premi Yoleo és un premi editorial  amb jurat popular on editorials i agències literàries de primer nivell proposen un llibre candidat de manera totalment anònima. Els lectors que s’apuntin podran anar llegint els llibres directament a la plataforma de Legiland i, un cop acabin, anar triant els seus preferits. 

El Premi funciona amb un sistema classificatori on cada llibre competeix amb un altre i el lector tria un que és el que passa de ronda.

Image
Esquema de funcionament del Premi Yoleo

Com participar-hi?

Participar com a jurat al Premi Yoleo és molt fàcil. Quan l’alumne accedeixi amb el seu compte al nou apartat “Premi Yoleo”, ha de respondre un parell de preguntes que permeten al sistema assignar-li dos llibres per llegir.

Pantalla d’inscripció al Premi Yoleo

Després de respondre aquestes 2 preguntes, l’alumne arriba a una pantalla amb els dos llibres que ha de llegir en la primera fase, així com la data límit per fer-ho.

Pantalla on surten els dos llibres que competiran

Hi ha 16 llibres i, per tant, 8 enfrontaments. Al final de la primera fase, el 3 de febrer de 2019, només en quedaran 8 títols per la següent fase. Quan l’alumne triï el primer llibre que vol llegir clicant sobre el botó “COMENÇAR A LLEGIR”, li apareixerà l’opció dels qüestionaris i l’accés a la lectura en digital.

Per llegir el llibre, l’alumne ha de clicar el botó “LLEGIR” i li apareixerà el lector de Legiland integrat en el navegador.

Lector de legiland

Després de llegir cada capítol, l’alumne ha d’anar a l’apartat de “PREGUNTES” i respondre els qüestionaris de comprensió lectora. Només tindrem en compte els vots d’aquells lectors que hagin respost les preguntes i el sistema hagi certificat que ha llegit el llibre.

Un cop acabi de llegir els dos títols, el sistema li permetrà triar el que més li ha agradat. D’aquesta manera, els lectors van descartant títols i es va progressant en el concurs.

Per què participar?

La participació en el Premi Yoleo és una oportunitat única per involucrar als lectors en un projecte de lectura diferent i original que els hi atorga poder i autonomia com a persones i lectors.

A més serà la primera edició d’un premi que repetirem any rere any i un bonic record haver format part del naixement d’un Premi que vol ser referència en l’àmbit nacional. 

I per si faltaven motius… els llibres estan disponibles per llegir de manera gratuïta a la plataforma. Animeu als vostres lectors a apuntar-s’hi!