EIS Barcelona

Legiland em dona informació més enllà de l'actitudinal o de la predisposició a llegir, si no més concretament sobre els seus processos de comprensió lectora i d'aprenentatge.

Víctor González (EIS Barcelona) Piular
Víctor González (EIS Barcelona)

En Víctor González és l’encarregat del Departament d’Innovació Pedagògica de l’European International School of Barcelona i professor de Llengua Castellana de secundària.

Inspirador i implicat en el desenvolupament de noves dinàmiques i estils d’aprenentatge a l’aula. En Víctor ens explica la seva experiència amb Legiland i algunes de les seves propostes més innovadores per dur a terme a l’aula.

Com a docent, què diries que aporta Legiland en la teva experiència? I als teus alumnes?

Puf! Són molts. El primer és el tema de la desídia en la gestió i control automàtic dels tests realitzats, és a dir, tenir una plataforma que em permet alliberar-me de la part més desagradable de la gestió de la lectura, la supervisió i el control. És a dir, el temps que no dedico a la gestió burocràtica de tot això, el puc dedicar plenament a la lectura en si, al fet que els agradin els llibres en general, al fet que els agradi aquest llibre en concret, a analitzar la trama, a poder narrar fragments i fins i tot capítols sencers a l’aula. És el fet de tenir temps per a dedicar-lo al que és prioritat, els alumnes. Això em permet poder narrar a l’aula i que ells tinguin un model de narració. És difícil que ells gaudeixin de la lectura si no narren adequadament quan llegeixen de forma individual, per això m’ajuda molt a poder dedicar-los temps. Per a mi això és molt important i la plataforma em permet alliberar-me de tota la part burocràtica i comptar amb una total organització de l’avanç lector i de les lectures de cada alumne. Hi ha moltes coses que la plataforma soluciona. Una d’elles és poder oferir una selecció de llibres que hagin passat els filtres que jo com a professor decideixo posar i que dins d’aquesta àmplia selecció puguin escollir sense problema una d’aquestes lectures i no hagi d’estar supervisant un a un si la que ha seleccionat és correcta.

Legiland em permet alliberar-me de la part de la gestió, la supervisió i el control i el puc dedicar plenament a la lectura.

Víctor González (EIS Barcelona) Piular

És a dir, el fet de poder crear prestatgeries és també un dels beneficis que destacaries?

Totalment. Obligar a llegir és contraproduent, però, si els permets escollir els fas partícips d’aquesta decisió. En el meu cas, jo faig la selecció de lectures un cop i ells tenen la varietat necessària perquè els seus gustos estiguin contemplats i valorats en aquesta selecció. Així, saben que qualsevol llibre dels que jo he proposat a la prestatgeria és una lectura viable. Després, evidentment sempre hi ha un 10 per cent, o un 15 per cent que no està recollit en aquest rang, però clar, assumir un 10, o un 15 per cent de 100 alumnes, com és el meu cas, que porto quatre línies, és viable en detriment del temps de treball amb ells. Per a mi un dels grans beneficis de la plataforma és aquest, més enllà del tema de la gamificació que també és útil, però en la meva experiència el que està enganxat al tema de reconeixements és un perfil d’alumne que ja llegeix, i és un benefici puntual molt positiu també, però amb un altre enfocament, almenys en la meva experiència.

Has dit una cosa molt interessant i és el tema de la narració per percebre que t'agrada la lectura, implica això una variable important en la millora de la comprensió lectora?

Totalment, narrar bé la lectura ens porta també a aprendre a fer-te les preguntes adequades. És a dir, aquestes coses que no estan escrites, però que tu, com a lector o com a estudiant, en aquest cas com a alumne, pots deduir a fer les preguntes adequades en un moment donat, gaudint més del procés de lectura. També prediuen una mica que pot passar i et sorprens quan no passa. En canvi, quan el teu procés lector, encara que facis bé les pauses dels punts i les comes, consisteix a ajuntar les paraules i després el mateix amb cada línia, ens trobem amb alumnes que en realitat no estan fent un aprenentatge actiu, és a dir un procés de lectura actiu. No estan pensant en el que llegeixen. És clar que estan llegint, però la comprensió de la lectura va més enllà i això després en els qüestionaris també ho perceps. En resum, el gust per la lectura millora l’hàbit lector. Mentre molts alumnes que amb els anys m’han escrit, m’han dit, que segurament sense les meves classes de literatura no hauria descobert el lector que hi havia a ells. I no és només perquè a mi, com a docent, que m’agradi molt llegir, que com a exemple per a ells això és important, sinó per les dinàmiques que s’han sembrat en els seus processos de lectura.

Què vols dir amb les dinàmiques?

Per exemple, apropar-los la lectura, sense forçar, fer-los partícips d’ella, de la seva elecció i implicació. Hi ha un marge entre el “t’ho dono tot” és a dir, ves a la biblioteca i escull la lectura que vulguis, i el “escull un d’aquests tres” perquè perds a molts alumnes entremig. D’una banda, una gran diversitat d’elecció els pot aclaparar i per una altra, escollir entre massa poca varietat els pot fer sentir obligats que els agradi. Així que el fet de poder trobar un punt entre els dos extrems és també un dels beneficis que destacaria de Legiland.

Una gran diversitat d'elecció els pot aclaparar i massa poca varietat els pot fer sentir obligats a que els agradi. Poder trobar un punt entre els dos extrems és un dels beneficis de Legiland.

Víctor González (EIS Barcelona) Piular

I en relació amb l'avaluació de la seva comprensió lectora, ¿com viuen ells les activitats i els reptes que proposa la plataforma?

Bé, aquí el gran punt és que les activitats o els qüestionaris, siguin capítol a capítol o s’organitzin en packs de capítols. Això em permet analitzar amb detall el procés de lectura amb cada alumne. Un procés de lectura de 60 minuts és exagerat, nosaltres com a adults depèn del dia o de l’hora, dediquem a la lectura un temps o un altre, però a ells potser això els costa més. Que, després de cada capítol o quantitat de pàgines, molt assequible, puguin anar fent les activitats, els motiva a què distribueixin els seus èxits en porcions. Aquesta constància, a més de fomentar l’hàbit lector, els ajuda a organitzar- i no entendre la lectura com inassequible o una activitat que requereix una quantitat de temps exagerada. Què passa? Poder fragmentar els llibres en formularis, d’una banda, agilitza no només la redacció d’aquest qüestionari, sinó també millora el procés lector, perquè els permet, parar en un moment donat i resoldre un test mentre el cervell en canviar d’activitat, s’oxigena també. El nen nota un canvi d’activitat i això implica un procés d’evocació, de recordar el que ha passat, etc. I a mi em dona informació sobre si aquest nen està seguint la lectura o no, ja que de vegades passa que els està encantant, però no són capaços de resoldre el qüestionari. És a dir, que em dona informació més enllà de l’actitudinal o de la predisposició a llegir, si no més concretament en els seus processos de comprensió lectora i d’aprenentatge.

L'EIS Barceona té un espai dedicat a Legiland a la seva biblioteca escolar
Demana una demostració de Legiland